Tartalom
A foglalkozás helyszínét, idejét, díját és az aktuális kedvezményeit a: http://www.kineziologia1.hu/villamolvasas-es-mas-tantruekkoek.html honlapon olvashatja
Miért jó elsajátítani a módszert?
Ezzel a metodikával ugrásszerűen megjavul a tanulás hatékonysága!
A tanulási nehézségek meglepően nagy része, - legalább fele - valójában olvasási probléma ez lényegében elzárja a hasznos információk megszerzésének az útját. Vigyázat itt nem csak arról van szó, hogy milyen gyors a tempója az olvasásnak, bár az sem mellékes. Hanem arról van szó, hogy az milyen hatékony.Ami viszont attól függ, hogy milyen mértékben tudsz visszaemlékezni az olvasottakra!
Ennek akadálya többek között a nem megfelelő olvasási módszerek alkalmazása lehet is lehet: Az általános iskolában a legtöbben olyan olvasási modellt kapunk, ami passzív, hiányzik belőle a motiváltság, a világos cél megfogalmazása.
Sokszor olvasunk végig jó hosszú cikkeket, és a végén dühösen állapítjuk meg, hogy teljesen érdektelen volt. Csak az időnket pazaroltuk.
Ez történik, akkor is amikor passzívan, a cél világos pontos és konkrét megfogalmazása, és a szöveg előzetes áttekintése "megkóstolása" nélkül olvasunk.
Az ilyen egysebességes olvasássi technikával rágjuk át magunkat: a képesújságok oldalaitól kezdve, a tankönyvekig, a tévéműsoron át, a kötelező olvasmányokon és a számunkra nagyon érdekes olvasni valókon is.
Pedig sokkal ésszerűbb és hatékonyabb, ha alapvetően más tempóban gyűjtjük be az információkat egy katalógusból, mint egy szórakoztató irásműből.
Nézzük, mit kell másként tenni.
Az elemi szintű olvasásnál szinte kényszert érzünk arra, hogy mindent elsőre jól megértsünk. Arra számítunk, hogy már az első olvasással felfogjuk a szöveg részleteit és nagy összefüggéseit egyaránt. Ezért általában lassabban megy az olvasás, mint szeretnénk, elveszünk a részletekben, és közben nem alakul a fejünkben az annyira áhított megértés.
Amikor egy ismeretlen írásos szöveggel először találkozunk az agyunknak egy sor feladattal kell egyszerre megbirkózni: megérteni a szöveg felépítését, kulcsfogalmait, főbb témáit, esetleg eseményeit. Ráadásul a főbb összefüggésekre emlékezni is akarunk, némely adatokat pontosan meg kellene jegyezni, esetleg értékelni is kell az olvasottakat.
Ilyen követelményekkel szembesülve agyunk túlterhelődik. A kutatások bizonyították, hogy a racionális, részletekre figyelő bal agyféltek 7 (+) (-) 2 információval bír, jól el. Ha ennél többről van szó, stresszelődik és blokkolva lekepcsol.
Mit tegyünk?
- először is fogalmazzuk meg a célt
- fussuk át a címeket, alcímeket, tartalomjegyzéket - olvassuk el a bevezetést, záró gondolatokat - kóstoljunk bele itt-ott a szövegbe - döntsük el, hogy a részletekre egyáltalán kíváncsiak vagyunk-e - csak ez után fogjunk bele a szöveg teljes elolvasásába
Ha mindezek után elkezdjük a részletes olvasást, akkor már van egy struktúra, egy váz a fejünkben, ami hallatlanul megkönnyíti a további részek megjegyzését.
Tovább javíthatod tanulási hatékonyságodat, ha résztveszel a tanfolyamon. Addig is sok sikert, kétszer annyi türelmet, és 3x annyi kitartást kívánok a tanulásodhoz.
A foglalkozás helyszínét, idejét, díját és az aktuális kedvezményeit a: http://www.kineziologia1.hu/villamolvasas-es-mas-tantruekkoek.html honlapon olvashatja
Email: reform.regio@freemail.hu
preven@enternet.hu
Várja leveled: Farkasné H. Erzsébet |